dijous, 28 de desembre del 2017

Marjane Satrapi

Marjane Satrapi és una dibuixant de còmics iraniana establerta des de fa molt de temps a França i de la qual aquest Nadal m'he fet regalar un tercer còmic dels quatre que té traduïts al català, Brodats, que cronològicament és el seu segon àlbum (2003).



La Marjane Satrapi es va fer famosa en el món del còmic amb la publicació l'any 2000 de Persèpolis, una obra autobiogràfica en la qual explica la seva infantesa i joventut fins als 25 anys. Com que va néixer el 1969, aquests 25 anys inclouen la dictadura del xa de Pèrsia, la revolució islàmica i el govern de l'iatol·là Khomeynî, una estada a Àustria enviada pels seus pares per allunyar-la de l'ambient opressiu islamista, la tornada a l'Iran... Una lectura molt recomanable per conèixer aquest període de la història de l'Iran.



El segon còmic que em vaig llegir de la Satrapi és Pollastre amb prunes, una història de desamor ambientada a finals dels 50 també a l'Iran protagonitzada per un músic que perd les ganes de viure. Aquesta obra va guanyar el Premi a Millor Àlbum del prestigiós festival d'Angoulême l'any 2005.



I aquest any, com us deia, m'he fet regalar Brodats: a l'Iran, a l'hora del te de la tarda, i mentre els homes fan la migdiada, les dones s'expliquen confidències sobre amors, desamors, sexe... També molt il·lustratiu per conèixer la cultura iraniana des d'una perspectiva femenina.



De les obres de Marjane Satrapi editades en català només em falta El sospir, que espero que tard o d'hora passi per les meves mans. I també espero que Norma Editorial s'animi a traduir-ne més obres al català.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada