dilluns, 20 de maig del 2013

Què amaga aquesta pilota?


El diumenge 12 de maig, tot passejant per la Fira d'Entitats de Sant Feliu de Codines, vaig parar amb les meves filles davant la paradeta de la colla local de l'ANC (Assemblea Nacional de Catalunya) i em van demanar que els comprés la pilota de futbol de la fotografia. Com que són molt futboleres i les pilotes que corren per casa estan ja en força mal estat, em vaig deixar enredar i els la vaig comprar.

Ahir, però, me la vaig mirar de prop i vaig tenir una bona sorpresa, i no només que les costures mal cosides facin presagiar una vida útil curta de l'esfèrica en qüestió...


Tot i aquesta adreça web tan "catalana", destaca clarament també el text MADE IN PAKISTAN. Es veu que a Catalunya no hi deu haver ningú que faci pilotes de futbol, o que si n'hi ha la gent de l'ANC deu trobar més barat, ètic i potser patriòtic encarregar les pilotes al Pakistan.
També fa ràbia que per una pilota com aquesta, que és evident que està destinada a ser venuda íntegrament a Catalunya -o si més no molt majoritàriament- no s'hagin pres la molèstia de traduir el text al català... I això que tenen una "sectorial de Traductors i Correctors per la Independència" que els hauria fet la feina gratuïtament per la causa. Esclar que, ara que reneguem del castellà, hi ha molts independentistes de pa sucat amb oli -i catalans en general no independentistes- que troben d'allò més escaient sortir del foc del castellà per anar a raure a les brases de l'anglès, com si aquesta no fos una llengua imperialista.
I per acabar, diu el text d'un dels cercles que es garanteix que la pilota s'ha fabricat sense mà d'obra infantil, cosa que és d'agrair sabent que grans marques internacionals fan servir (o si més no feien servir abans de les campanyes de denúncia) nens en condicions laborals deplorables i sous de misèria per a aquesta mena de feines. Esclar que, després de la tragèdia de Bangladesh i tot el que va treure a la llum, falta saber si la mà d'obra "adulta" que ha produït aquesta pilota no treballa també en condicions de misèria i en algun edifici o taller insalubre i potser a punt d'esfondrar-se qualsevol dia...

3 comentaris:

  1. Que pasada. Parece broma. Un plataforma de estas características debe apostar por lo propio, más en la actual situación.

    Has hecho bien en difundirlo.

    ResponElimina
  2. Es increíble lo que uno encuentra al rascar demasiado la piedra, hoy ya nada parece ser lo que es y la simulación suele ser un borrón grotesco, bien hecho por difundirlo. Estaré atento a tus nuevas publicaciones.

    Muchas gracias por tus palabras hacia mis ilustraciones, has sido muy gentil, ya he respondido tu inquietud en el espacio amigo correspondiente.

    Un argento naufrago en este mundo virtual.

    Un gran abrazo.

    ResponElimina
  3. Bé, efectivament i tal com sospitava, la setmana passada vam pujar a jugar un partidet amb les meves filles, amigues seves i pares de les amigues -i alhora amics meus- i la pilota ja s'ha obert i podria petar en qualsevol moment. Espero que em tornin els diners, però de moment encara no he trobat pel carrer ningú dels qui me la va vendre per poder reclamar. Espero que la 'moguda de la independència' no sigui una estafa com aquesta pilota, perquè seria molt depriment.

    ResponElimina