Aquell febrer -aprofitant
que la feina de traductor està tan ben pagada i els meus clients/patrons són
tan comprensius amb la meva necessitat de desconnectar que entenen que a mitja
temporada els pugui deixar penjada una traducció durant tres setmanes per fer
un dels meus típics i caríssims viatges a l’altra punta del món-, vaig fer cap
al sud d’Austràlia, a passar els dies fent surf a les onades que trenquen a la banda
oriental de l’illa de Boston, que tanca l’immens port natural que és la badia
del mateix nom. A les nits, a recórrer els nombrosos clubs nocturns de Port
Lincoln, mirar de triomfar entre les fèmines locals i fer amistat amb els dealers de la zona. I els dies que no feia
vent o em sentia una mica tip de tanta onada, en Darel, un aborigen australià de
la meva edat que havia conegut un parell de mesos abans en un xat sobre salses
picants, em feia de guia a preu d’amic d’Internet i em portava a voltar pels parcs
naturals de Lincoln i Coffin Bay, pels voltants de la badia.
Tornàvem a mitja
tarda d’una d’aquestes sortides a la natura cap a l’hotel, després d’haver vist
tota mena de flora exòtica i alguna miqueta de fauna, no gaire, i d’haver-nos
passat tot el dia xerrant dels temes més diversos: els costums copulatoris
d’una espècie de llangardaix que no recordo com es deia que havíem vist a
primera hora; les salses picants d’arreu del món i la pàgina web d’en Darel
sobre el tema; jo li vaig explicar qui era Félix Rodríguez de la Fuente i la influència que
havia tingut en la meva vida, que fins i tot tenia la sintonia d’El hombre y la tierra de politò del mòbil
(la hi vaig fer escoltar); ell em va parlar de la situació dels aborígens
australians, les seves reivindicacions, les noves expropiacions il·legals del
govern de terrenys en territori aborigen perquè hi havien trobat algun mineral
rar imprescindible per a la fabricació de l’iPad i que podia donar un munt de
diners a qui ho explotés (una empresa que s’havia denunciat que tenia vincles
amb la família política del primer ministre); vam comparar les dues Champions
de l’era Tito amb les dues de l’era Guardiola, i els subtils retocs tàctics que
havia incorporat el Tito a l’estil de joc del seu amic, antecessor i mentor. En
Darel sostenia que aquí a Austràlia tothom era del Barça, però jo havia vist un
parell de xavals amb la samarreta merenga del Cristiano Ronaldo, una de força vella
amb el 9 i l’altra ja amb el 7.
Tornàvem, deia, cap
a Port Lincoln, a l’hotel, i vam parar a refrescar-nos en un bar de carretera.
Un parell de cerveses, i un cop fora en Darel em va recordar que en un moment
de la interminable conversa d’aquell dia li havia dit que era un gran fan dels
AC/DC.
-Tens pressa per
tornar a l’hotel?
Eren quarts de nou,
i al febrer els llargs dies australs ens donaven encara un marge d’una hora ben
llarga de llum.
-Home, m’agradaria
dutxar-me i sopar una mica abans de sortir de gresca.
-Si el que vols és
gresca, i t’agraden els AC/DC, si agafem la carretera cap al desert en lloc de
cap a Port Lincoln, a uns trenta quilòmetres hi ha un lloc on una penya de
penjats commemoren cada any l’aniversari de la mort de Bon Scott. I resulta que
justament avui se’n compleixen trenta-cinc anys, i ja saps que a tothom li
agraden els números rodons, o mig rodons fins i tot. O sigui que avui serà més
bèstia que mai.
-Però que fan, una
festa, un concert...?
-Foten un concert
que és tota una festassa, amb diferents grups, estones de jam... ja ho veuràs.
-I sopar?
-De camí hi ha un
Australian Döner, ens podem proveir allà. I les postres les poso jo.
-D’acord, anem-hi.
Vam pujar al tot
terreny i, en lloc de tirar cap a mar, cap a la badia, vam enfilar la carretera
cap al nord, cap al no-res. Després d’uns tres quilòmetres de conreus
abandonats, desert i matolls dispersos, vam trobar un petit oasi, i a l’ombra
d’aquest oasi el Döner que havia dit en Darel. Vam sopar allà mateix
remullant-ho amb cervesa. Quan tornàvem a sortir cap al tot terreny, el meu
ciberamic em va aturar i es va treure de la butxaca una bosseta.
-Les postres –va
dir, i en va extreure una mena de bolets secs allargassats.
-Són al·lucinògens?
–vaig preguntar.
-El que et farà
al·lucinar més serà el que veuràs aquesta nit al concert.
Conduïa ell. Vam
estar uns minuts en silenci, contemplant aquella extensió de sorra i pedra,
fins que vaig advertir el soroll d’un altre motor que no era el nostre que
se’ns atansava per darrere. Quan va ser una mica més a prop, em vaig adonar que
no era un motor, sinó ben bé una dotzena de motors de motocicletes de gran
cilindrada que ja treien el cap pel retrovisor. En Darel es va arrambar una
mica a la dreta i va reduir la velocitat, perquè el soroll ja començava a ser
molest, i com més aviat ens avancessin i s’allunyessin, millor.
En vaig comptar
catorze, totes clàssiques de l’univers motard, Harleys i tal, que mai m’han
interessat prou les motos com per poder-me estendre en marques i models i
cilindrades. Això sí, totes adornades, igual que els seus ocupants, amb tota
mena de parafernàlia motard i heavy metal.
-Aquests deuen anar
a la festa –vaig comentar quan va tornar el relatiu silenci d’un únic motor, el
nostre.
-T’hi pots jugar el
que vulguis. Si no hi van, només podrien anar a un suïcidi col·lectiu al
desert.
-Ei, em sembla que
això em comença a pujar –vaig dir en adonar-me’n que tenia a la retina la
imatge romanent dels colors vius de les banderoles, les insígnies i els
impactants dibuixos de les jaquetes d’alguns dels motards.
-Ja és això, doncs
–em va tranquil·litzar ell quan li vaig haver explicat el fenomen-. Però espera –em
va intranquil·litzar immediatament després-, que això no és res. Fliparàs.
A mi sempre m’ha
fet molt de respecte, tot i que alhora m’ha atret irresistiblement, això de jugar amb la meva
ment amb la ingesta d’al·lucinògens de qualsevol mena. N’he conegut més d’un
que no ha acabat de tornar mai del tot d’algun d’aquests viatges.
-Que és molt bèstia
o què, això que m’has donat? –vaig preguntar amb una tremolor perceptible a la
veu.
-No, home, tampoc
t’emparanoiïs. I de tota manera, si veus que vols baixar, també duc l’antídot.
–Va picar amb l’artell al damunt d’una butxaca dels seus pantalons i en va
retornar, esmorteït, un repic metàl·lic-. Duc una capseta amb unes herbes
tradicionals. Són medicina de la d’abans dels blancs, igual que els bolets que
t’he donat per pujar.
Em vaig quedar més
tranquil i vaig decidir fruir de la sensació, de les sensacions que poguessin
venir. Vaig observar per la finestra els tons rogencs que agafava tot amb els
darrers reflexos del capvespre i vaig gaudir de l’oblidat art de la
contemplació, aquella estona que tots els altres sentits cedeixen la seva parcel·la de disc dur a la vista, que et sembla que se t’eixampla el camp de visió i en
un segon d’èxtasi hi veus fins i tot pel clatell.
El vermell del
paisatge començava a deixar el seu lloc al gris quan en Darel va tombar a la
dreta per una pista de sorra que duia a una mena de nau agrícola immensa. A la
banda del darrera s’hi veien ja un munt de vehicles, sobretot motos, però també
furgonetes i algun cotxàs descapotable d’aquells de presumir ben presumit. Vam
aparcar nosaltres també i vam anar cap a on hi havia més gent, al voltant d’una
mena de barraca on servien cerveses i whisky.
Allò hauria semblat
un viatge al passat pel vestuari i les pintes del personal, samarretes negres
de grups heavys dels vuitanta, majoritàriament AC/DC, armilles texanes o
caçadores de cuir amb grans pedaços decoratius a l’esquena, tatuatges,
cadenetes i medalles lluents, pantalons estripats... Hauria semblat com deia un
viatge en el temps si no fos per l’edat del personal que duia tota aquella parafernàlia, la majoria d’ells
més grans que jo mateix, hi havia més cabells blancs que negres o rossos. Quan
li ho vaig comentar a en Darel, me’n va assenyalar un de ja força encongit, amb
pantalons i caçadora texans sense gaires adorns, que em va dir que feia un
parell o tres d’anys havia fet una festa sonada pel seu vuitantè aniversari.
Havíem arribat
d’hora, em va dir ell, i per fer temps ens vam demanar unes Southwark ben
fresquetes. En posar-me el primer glop a la boca, vaig sentir l’inigualable
gust de cervesa lager a cadascuna de
les papil·les gustatives de la llengua, i una frescor instantània que s’estenia
per tot el meu cos. Vaig recordar els bolets i ho vaig comentar amb el meu
xaman particular.
-Mola, eh? –va
somriure ell-. Tot i això, et recomanaria que no beguis massa cervesa, perquè
podria alterar els efectes del bolet i fer-te venir basques.
-I què bec, doncs?
Whisky?
-No, home. Encara
pitjor. Vull dir que no beguis i prou. Beu només quan tinguis set, que la Southwark entra com
l’aigua i quan te n’adones ja en portes mitja dotzena.
Anava arribant
gent, ara ja també de més jove que jo, fins i tot em va semblar veure algun
barbamec adolescent, esclar que, a la meva edat, els de vint-i-cinc encara els
veig com adolescents. Jo ja feia estona que em fixava més en les dones, però, i
aquí sí que potser la majoria eren de la meva edat o pocs anys més grans. També
podria ser que s’haguessin fet mil retocs, vaig pensar, perquè a més d’una se
li veia un pitram massa gran en relació amb el cos. N’hi havia alguna, amb el cos
ja força pansit i els pits que s’havia fet fer vint anys enrere, que feia una
mica d’angúnia i tot.
La gent havia
començat mica en mica a desplaçar-se cap a l’altra banda de la nau, i en Darel
em va dir que hi anéssim, que aviat començaria la gresca. Quan vam tombar la
cantonada vaig veure que al fons hi havia un escenari, no massa gran, i un
parell més de barres de begudes. De seguida vaig veure que hi havia molta més
gent de la que jo pensava, i així a ull diria que hi havia unes mil o dues mil
persones.
Ben aviat es van
encendre els focus de l’escenari i va pujar la primera banda, un grup de
cinquantins que van començar fent alguns blues i van acabar fent versions
d’AC/DC. Enmig d’una aquestes versions s’hi va sumar un altre trio, dos
guitarristes i un baixista, i tots plegats van acabar fent una versió bluesera
fantàstica de Problem Child. En
acabat, els primers músics van plegar i van pujar un bateria i un cantant nous,
i així va anar evolucionant el concert, amb canvis de músics cada dos per tres
però mantenint en tot moment una línia coherent.
Jo, suposo que per
l’efecte dels bolets, sentia que les notes musicals se’m ficaven a les venes i,
literalment, corrien amunt i avall i em produïen un pessigolleig deliciós arreu
del cos. Em sentia en comunió total amb l’ambient, la música, la gent, la calor
seca, aquella brisa lleugera que corria al costat de la barra de l’esquerra, on
vaig parar una estona a fer la segona i última Southwark de la nit.
Aquesta em va fer
un efecte diferent de la primera, i ara no va ser una explosió de sabor sinó
una sensació com si l’escuma de la cervesa em fes levitar. Em vaig acabar la Southwark d’un glop i
vaig anar volant lentament fins a la primera fila davant de l’escenari, tot i
que suposo que en realitat no volava, més que res perquè ningú se’n va
estranyar.
El concert sonava
millor a cada minut que passava, i quan ja devia fer tres o quatre hores que
durava –o potser només dues, perquè quan vas de bolet la percepció del temps
canvia-, van pujar a l’escenari tot un grup de seixantins o fins i tot
setantins, caçadores de cuir, pantalons texans, un parell amb mocadors al cap per dissimular
la calba... La gent semblava excitada, i vaig imaginar que eren les estrelles
de la nit. Efectivament, van començar a tocar Highway to Hell i tothom va començar a xisclar, xiular, cridar,
aplaudir... Va sortir el cantant i allò va ser l’apoteosi. El paio, que devia
vorejar la setantena, duia uns pantalons texans cenyints i una samarreta negra,
de màniga llarga, sense cap mena d’identificació. Quan m’hi vaig fixar, vaig
veure clar que havien fet mans i mànigues per trobar un imitador de Bon Scott
que s’hi assemblés físicament, i vaig imaginar que devia fer anys que actuava
en festivals d’aquesta mena, perquè la veritat és que no només el posat sinó
també la veu recordaven la del malaurat australià-escocès, o el que hauria
estat si hagués arribat als setanta anys.
Després d’una hora
i poc que vaig flipar com no havia flipat mai en un concert -potser pels bolets, tot sigui dit-, el grup va marxar
de l’escenari i es van apagar els llums. Com era previsible, tothom va començar
a demanar els bisos. Jo també cridava, saltava, aixecava el puny enlaire amb els dits índex i petit amunt, fent unes banyes. Es
van encendre els llums i, enmig de la cridòria general, van sonar els primers
acords de Ride On, que el cantant va
aprofitar per treure’s la samarreta a l’estil d’un striptease. I va ser
aleshores, just quan enfilava aquell “Its another lonely evening” del primer vers, que em vaig fixar en
els tatuatges dels seus braços: el punyal amb la serp enroscada i aquella mena
de drac al braç dret; el lleó assegut i el lloro al braç esquerre. Per un
moment vaig retrocedir en el temps i vaig veure el pòster que havia tingut a
l’habitació de casa dels meus pares. El punyal, el lloro, el lleó... El nas, la
cara de penjat, els cabells ondulats, ara grisencs... I aquella veu. Cap
imitador no podia cantar Ride On
imitant tan bé la veu.
De sobte em vaig sentir en una altra dimensió, com si fos a
l’infern veient un concert d’un grup de heavies morts. O al cel dels heavies, no
sabria dir-ho ben bé, perquè la sensació de fet era de glòria celestial. Vaig
buscar en Darel amb la mirada, però no el vaig trobar entre la gentada. La
música continuava i a mi em feia la sensació que feia sis hores que sonava Ride On. Quan va acabar, tothom va
cantar a cor “happy deathday to you,
happy deathday to you, happy deathday dear Bon, happy deathday to you.” Es van apagar els llums i va sortir un pastís
amb 35 espelmes negres. I amb la resplendor de les espelmes va ser quan ho vaig
acabar de veure clar: aquell nas llarg, aquell riure sorneguer, aquells ullets
petits... Aquell paio no podia ser cap imitador, havia de ser l’autèntic Bon
Scott!
Quan va acabar el xou, vaig anar a buscar en Darel a la barra
de l’esquerra, tal com havíem quedat si ens perdíem entre la gentada, i allà el
vaig trobar, conversant amb dues noies que podrien haver estat les seves filles si no fos
que eren blanques i ell no. Vam fer unes cerveses amb elles, parlant del
concert, de l’ambient, i quan finalment em vaig atrevir a preguntar si l’últim
cantant podia ser l’autèntic Bon Scott gairebé es pixen de riure, i em van
recordar que en Bon feia 35 anys que era mort, que aquell no era més que un de
tants imitadors.
Però jo no em vaig donar per vençut, vaig deixar en Darel
xerrant a la barra i vaig anar cap a darrere de l’escenari, per on marxaven
tots els músics en havent tocat. Vaig tancar els ulls i vaig deixar que em
guiessin els bolets. Caminant a les fosques i sense fer cas dels comentaris burletes dels qui em veien passar amb els ulls tancats, vaig arribar finalment
davant d’una porta, que vaig obrir sense vacil·lacions. Vaig entrar amb els
ulls encara clucs fins que una veu inconfusible em va dir:
-On vas amb els ulls tancats, penjat?
-Ets l’autèntic Bon Scott, oi que sí? –vaig preguntar encara
sense obrir-los.
-Doncs sí –va respondre, incapaç de mentir a un home amb els
ulls tancats.
-Però, però...
-Vols saber com és que no sóc mort?
-Sí! –vaig respondre alhora que obria els ulls.
En Bon em va explicar la seva història: com havia començat
conduint la furgoneta d’un grup aleshores gairebé adolescent que es feia dir
AC/DC; com havia fet amistat amb els germans Malcolm i Angus Young; com els havia convençut
perquè l’agafessin en lloc del cantant que tenien, tot i les reticències
inicials d’en Malcolm, que des dels seus vint anyets el considerava un ‘pureta’
de vint-i-set que podia perjudicar la imatge juvenil del grup; i com se’ls havia
guanyat amb la gaita i la seva actitud insolent al damunt de l’escenari, que tant
enamorava el públic.
Però amb el temps, els germans Young s’havien començat a
cansar de les seves borratxeres i baralles constants. I si els primers anys n’admiraven la
bogeria -com quan en un concert havia aparegut la policia per fer tancar el
local on actuaven perquè era tard i feien molt de soroll, i en Bon, pujat a collibè
d’un aficionat i tocant la gaita, havia esperonat els fans a fer fora la bòfia i s’havia
organitzat una bona batalla campal-, amb el temps se n’havien atipat. A més, l'Angus sentia el desig inconfessable de fer-lo fora per poder ser ja sense cap mena de dubte el líder del grup
La decisió de canviar de cantant ja estava presa, però havia
estat ell mateix, segons em va explicar, qui havia tingut la idea de fer creure a tothom que s’havia
mort en un accident –que s’ofegués amb el seu propi vòmit va ser idea de l’Angus,
va dir que s’escauria més amb la seva imatge de borratxo i que una mort així el
convertiria en un “heroi del rock’n’roll” i els faria guanyar més calés a tots plegats. En Bon es retiraria a un ranxo a l’Austràlia
profunda, on viuria de les rendes i dels royalties, amb un harem de dones i una
bodega d’ampolles de whisky, amb les visites constants d’amics, músics, etc.
Només de tant en tant sortia del seu refugi, i un d’aquests dies era
evidentment el 19 de febrer, per commemorar l’aniversari de la seva mort.
Tot i que en Bon em va dir que no li fes fotos, ni ho expliqués a
ningú, vaig aprofitar un descuit seu per fer-li un parell de fotos amb el
mòbil, amb les quals vull il·lustrar el relat dels fets amb la poc sana intenció de fer-me ric, encara que sigui
a costa de fer-li una putada a tot un ídol de la joventut com va ser en Bon
Scott.
FI?
De fet, aquest podria ser el final si això que he explicat
fos un simple relat més, un conte sortit de la meva imaginació. Però, en
realitat, va ser una revelació que vaig rebre fa pocs dies mentre escoltava
Ride On i em fumava un canutet. Potser alguns ja heu vist alguna indicació de futur proper, com ara la
referència a les Champions del Tito, o els més fans del Bon Scott ja deveu haver calculat que
el 35è aniversari de la seva mort és el 19 de febrer de 2015.
De manera que tot això encara ha de passar. Jo, de moment, ja
he començat a estalviar per pagar-me el viatget a Austràlia, i un dia d’aquests
miraré de començar-me a interessar per les salses picants d’arreu del món per
poder contactar amb en Darel (per cert, un nom aborigen australià que vol dir ‘cel
blau’), cosa que faré a finals del 2014, no sigui que si el vull conèixer abans
d’hora canviï alguna cosa en la línia temporal de la profecia i se’n vagi tot a
cagar.
Hi ha una cosa que m’inquieta, però, d’aquesta revelació. I
és que en alguns moments em feia l’efecte que no era necessàriament una
revelació d’una cosa que m’hagi de passar a mi, sinó que també podria ser una
visió d’alguna cosa que li passi a algú altre, d’una cosa que potser et passarà
a TU.
És un món que em resulta molt aliè. Suposo com quan ho et parlo de la postguerra i de les meves batalletes. Amén.
ResponEliminaHa,ha,ha... es un conte molt jevimetal! Recordo en els 80' solien còrrer llegendes urbanes extravagans, com que l'Ozzy havia atropellat amb un avió als IronMaiden, i coses semblants. Gràcies, he passat una bona estona.
ResponEliminaAnònim, jo també recordo quan va circular el rumor (o notícia) que havien mort alguns components o tots dels Iron Maiden -tot i que mai havia sentit que fos cosa de l'Ozzy-, i fins i tot amb els col·legues havíem trucat a una ràdio de barri de Barcelona i ens ho havien 'confirmat'. Després es va saber, però, que tot era una estratègia comercial per treure el doble en directe "Life after death".
ResponElimina